Powered by Blogger.

Kandungan Dan Manfaat Buah Pisang

Posted by Cerita Urang

Buah pisang adalah salah satu buah tropis yang banyak disukai oleh masyarakat karena memiliki rasa yang manis dan buah iini juga mengandung nutrisi cukup banyak.dEngan kandungan nutirisinya ini pula, buah pisang dapat memberikan sejumlah manfaat bagi tubuh. Manfaat buah pisang bisa untuk meningkatkan kesehatan, untuk diet, dan juga untuk kecantikan.

sejumlah manfaat mengkonsumsi buah pisang secara rutin untuk meningkatkan kesehatan tubuh
Dibawah ini adalah uraian tentang kandungan dan manfaat buah pisang untuk tubuh anda, antara lain sebagai berikut :

1. Kalori
Mengkonsumsi buah pisang dapat memuaskan keingan tubuh akan makan yang manis tanpa merusak diet yang sedang anda jalankan.. karena dalam satu buah pisang hanya mengandung rata-rata 110 kalori.

2. Lemak dan kolesterol
Kedua komponen ini tidak terdapat dalam buah pisang ,sehingga anda tidak usah takut mengalami kegemukan dengan mengkonsumsi buah pisang dengan jumlah banyak.

3. Potasium
Potasium dpat mencapai 400 mg dalam satu buah pisang ukuran sendang. Komponen ini baik untuk menjaga kesehatan jantunga anda. Selain itu, potassium baik juga untuk meningkatkan fungsi otot dan saraf ,serta membantu menjaga keseimbangan cairan dalam tubuh. Bagi anda para atlit, buah ini baik juga dikonsumsi secara rutin karena dapat mencegah terjadinya kram pada otot setelah berolahraga.

4. Vitamin C
Buah pisang kaya akan vitamin C, dalam buah pisang ukuran sedang terkandung sekitar 10 mg vitamin C. jumlah ini dapat memenuhi kebutuhan tubuh harian akan vitamin C sekitar 15 persen.

5. Vitamin B6
Pisang adalah salah satu buah yang mengandung vitamin B6. jumlahnya dapat memenuhi kebutuahan harian tubuh sekitar 35 persen. Manfaat  vitamin B6 untuk tubuh yaitu dapat membantu menumbuhkan sel-sel baru.

6. Mangan.
Mangan tekandung dalam buah pisang dengan jumlah rata-rata 3 mg. mineral ini dibutuhkan tubuh untuk menjaga kesehatan tulang serta melancarkan sistem metabolisme tubuh.

7. Serat
Mengkonsumsi buah pisang juga dapat membantu melancarkan sistem pencernaan karena buah pisang kaya akan serat. Buah pisang mengandung sekitar 3 gr serat yang fungsi lainnya dapat membantu menjaga perut dalam kondisi kenyang cukup lama sehingga baik untuk diet anda. mengenai manfaat buah pisang untuk diet, silahkan anda kunjungi link berikut ini : http://dietsecaraalami.blogspot.com/2013/11/manfaat-buah-pisang-dalam-diet.html

8. Karbohidrat
Karbohidrat merupakan salah satu sumber energi utama bagi tubuh. Buah pisng mengandung cukup banyak karbohidrat sehingga buah ini bisa dijadikan sebagai salah satu sumber karbohidrat bagi tubuh.

Selain nutrisi tersebut diatas, buah pisang juga mengandung magnesium, fosfor, vitamin A, dan E, folat, karoten, serta asam amino dalam jumlah kecil, dimana semuanya itu dibutuhkan oleh tubuh.
Demikian ulasan mengenai kandungan dan manfaat buah pisang untuk kesehatan tubuh. Semoga bermanfaat bagi anda semua.

Sumber : http://tanamanobat-herbal.blogspot.com/2013/01/manfaat-buah-pisang-untuk-kesehatan.html

Related Posts:

7 comments:

  1. makasih agan infonya
    http://obattipes.xyz/

    ReplyDelete
  2. Artikelnya Bermanfaat mantab banget dan Inspirastif....

    Salam Kenal Sobat..???
    Kami dari Prodis Advertising, perusahaan periklanan PPC Indonesia menawarkan kerjasama untuk menjadi Publisher atau penerbit iklan Kami.
    Persyaratannya sangat mudah, Anda cukup menyediakan ruang atau space di website Anda untuk memasang script iklan kami.

    YUK DAPATKAN PENGHASILAN DARI BLOGMU? Ikuti program PPC kami:
    1. Pendaftaran GRATIS
    2. Prosentase pembagian komisi, yaitu 60% dari CPC Advertiser.
    3. Pembayaran komisi tepat waktu dan tidak ada potongan
    4. Jadwal pembayaran komisi 2 (dua) kali dalam sebulan setiap tanggal 15 dan 30, dengan minimal saldo sebesar Rp. 25.000.
    5. Tidak ada syarat dan ketentuan terhadap komisi klik yang di dapat. Iklan kami dapat klik di blog Anda, kami bayar 60% x cpc
    6. Kami memiliki banyak Advertiser, dengan berbagai macam produk iklan yang bisa dipasang di blog/website Anda.
    7. Tidak ada batas minimal impressi (view), blog barupun akan kami approve jika konten blog berkualitas dan tidak mengandung unsur-unsur yang melanggar hukum negara republik Indonesia.

    Kenapa kami memberi penawaran kepada Anda Sob? karena Materi Blog/website Anda sangat bermanfaat, positif dan menginspirasi.

    Mari bergabung bersama kami, untuk mendapat penghasilan dari blog yang lebih mudah dengan komisi yang lebih besar. Keterangan lebih lengkap dan hal-hal lain yang berhubungan dengan layanan kami, silahkan kunjungi website kami: http://promosidisini.com/

    Demikian, semoga dapat terjalin kerjasama yang baik dan saling menguntungkan sejak hari ini dan selamanya.

    Hormat Kami, Ditunggu pendaftarannya

    ReplyDelete
  3. Tahukah anda apa itu buah goji?

    Menurut laporan Suruhanjaya Teknologi Saintifik China, Goji mengandungi sebatian yang dikenali sebagai lycium polisakarida yang ternyata sangat berkesan dalam meningkatkan imunisasi. Keputusan-keputusan ini disahkan di dalam beberapa ujian klinikal.
    Di dalam satu kajian ke atas sekumpulan pesakit kanser, Goji telah mencetuskan peningkatan kadar transformasi limfosit dan juga bilangan sel darah putih (sukatan fungsi imunisasi). Di dalam kajian lain yang melibatkan sekumpulan mereka yang bilangan sel darah putih di bawah had, Goji meningkatkan fagocitisis dan titre antibodi serum (satu lagi ndex fungsi imunisasi). Aras titre antibodi serum yang tidak sihat telah lama dikaitkan dengan Sindrom keletihan yang kronik (dikenali juga dengan Epstein-Barr).
    500 Kali Ganda Lebih Vitamin C Berbanding Buah Oren
    Pada tahun 1988, Institut Penyelidikan Nutrisi Beijing telah membuat kajian terperinci analisis kimia dan komposisi nutrisional buah Goji kering. Apa yang mereka temui sangat menakjubkan. Buah Goji mengandungi lebih 18 asid amino (6 kali ganda lebih tinggi kadarnya berbanding bee pollen), 21 unsur mineral, lebih beta karoten berbanding lobak dan yang terhebat ialah mengandungi 500 kali ganda lebih Vitamin C berbanding buah oren - mengikut berat). Ia juga kaya dengan Vitamin B1, Vitamin B2, Vitamin B6 dan Vitamin E.
    Mungkin kerana faktor-faktor inilah, secara tradisinya masyarakat Cina mengatakan bahawa Goji mampu melindungi fungsi hati, menggantikan tenaga penting, penglihatan yang lebih baik, mengurangkan tekanan darah dan kolestrol. Goji juga dikatakan mampu menguatkan otot dan tulang, merangsang jantung, membantu merawat diabetis dan mati pucuk.
    Asal-usul Buah Goji
    Buah Lycium atau dikenali juga dengan nama Goji merupakan sejenis tumbuhan purba yang biasanya didapati di Asia Timur seperti yang terdapat di Ningxia, China. Di dalam perubatan tradisional, buah Goji dikatakan mempunyai khasiat untuk menyuburkan darah, buah pinggang, hati, memperkayakan yin dan melembapkan paru-paru. Berdasarkan kajian yang dibuat oleh seorang pakar herba dan ahli farmasi berdaftar, Dr. Earl Mindell, R.Ph.,Phd., beliau telah menyenaraikan 34 sebab kenapa pemakanan Goji perlu dijadikan amalan.






    ReplyDelete

  4. Dr. Earl Mindell, R.Ph., Ph.D, seorang pakar herba dan nutrisi telah menyenaraikan 34 sebab mengapa anda perlu mengambil goji:-
    1.Goji memanjangkan usia, menghalang diri anda daripada tua sebelum masa menerusi tindakan anti-oksida yang tinggi.
    2.Goji meningkatkan tenaga dan kekuatan anda, terutamanya apabila melawan penyakit.
    3.Goji menjadikan anda rasa dan kelihatan muda. Goji merangsang rembesan HGH ( Hormon Pertumbuhan Manusia), 'hormon remaja"
    4.Goji mengekalkan tekanan darah yang sihat.
    5.Goji mengurangkan risiko kanser
    6.Goji mengurangkan kolestrol
    7.Goji menormalkan gula dalam darah pada peringkat awal diabetes
    8.Goji meningkatkan fungsi seksual dan merawat masalah seksual
    9.Goji membantu mengurangkan berat badan
    10.Goji melegakan sakit kepala dan pening
    11.Goji melegakan insomnia dan tidur yang lebih nyenyak
    12.Goji mengekalkan kesihatan mata dan penglihatan anda
    13.Goji menguatkan jantung anda
    14.Goji menghalang peroksidaan lipid ( yang menyebabkan sakit jantung)
    15.Goji meningkatkan halangan penyakit
    16.Goji meningkatkan respons imunisasi (T-Cell, IL-2, IgA, IgG)
    17.Goji digunakan sebagai rawatan kanser
    18.Goji menempatkan semula dan membaik pulih DNA (menghalang mutasi yang menyebabkan kanser)
    19.Goji menghalang tumbesaran tumor
    20.Goji mengurangkan kesan toksik kemoterapi dan radiasi
    21.Goji membina darah yang kuat, meningkatkan produksi sel-sel darah merah, sel-sel darah putih dan platelet)
    22.Goji meningkatkan limfosit
    23.Goji mengaktifkan enzim anti-radang
    24.Goji menyokong fungsi hati yang sihat
    25.Goji merawat simptom-simptom menopause
    26.Goji menghalang loya di peringkat awal mengandung
    27.Goji meningkatkan kesuburan
    28.Goji menguatkan otot dan tulang anda
    29.Goji menyokong fungsi buah pinggang
    30.Goji meningkatkan memori dan memulih ingatan
    31.Goji membantu batuk kering yang kronik
    32.Goji menghilangkan tekanan dan gelisah
    33.Goji meningkatkan keceriaan dan semangat anda
    34.Goji membantu sistem penghadaman


    ReplyDelete
  5. Salam…Sy ada menjual buah goji bery gred A..berat sekitar sekilo angaran ribuan biji di sebabkan buah ini seperti biji bery or kismis jadi bilangan ribuan biji walau sekilo sahaja..memang berbaloi baloi untuk kesihatan seisi keluarga rasanya yang masam manis mesti menjadi kegemaran termasuk anak anak kecil untuk menambah darah dan kesihatan badan dan otak dengan vitamin yang hebat hebat sebungkus harga cuma rm80 free wang pos….cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi) Kebaikan buah goji bery sangat dasyat…………………….
    buah super food…rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..
    diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik. Buah yg sy jual adalah asli…bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk sebiji sebiji yang sudah kering dan terus di kunyah…..amat menyelerakan dan rasa nya membuatkan anda kecur air liur..fuhh sihat dan sedap…itu terbaiklah
    sehari 60 biji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan… Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN



    ReplyDelete
  6. Salam…Sy ada menjual buah goji bery gred A..berat sekitar sekilo angaran ribuan biji di sebabkan buah ini seperti biji bery or kismis jadi bilangan ribuan biji walau sekilo sahaja..memang berbaloi baloi untuk kesihatan seisi keluarga rasanya yang masam manis mesti menjadi kegemaran termasuk anak anak kecil untuk menambah darah dan kesihatan badan dan otak dengan vitamin yang hebat hebat sebungkus harga cuma rm80 free wang pos….cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi) Kebaikan buah goji bery sangat dasyat…………………….
    buah super food…rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..
    diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik. Buah yg sy jual adalah asli…bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk sebiji sebiji yang sudah kering dan terus di kunyah…..amat menyelerakan dan rasa nya membuatkan anda kecur air liur..fuhh sihat dan sedap…itu terbaiklah
    sehari 60 biji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan… Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN

    ReplyDelete